Porównanie kosztów pieluch jednorazowych i wielorazowych

Postarałam się zrobić porównanie kosztów pieluchowania jednorazowego i wielorazowego.

Dane dla pieluchowania wielorazowego wzięłam te, na podstawie których zrobiłam wpisy o cenach pieluch OS, cenach pieluch NB oraz kosztach prania. Wzięłam pod uwagę tylko miediany kosztów prania w 60°C. Dodałam koszty systemów do siebie, przy czym do kosztów OS SIO dodałam koszty pieluchowania NB otulaczami pul.

W celu policzenia kosztów pieluchowania jednorazówkami, spisałam dane z poniższej tabeli. Chciałam wziąć pod uwagę dość popularne i różne marki pieluszek.
Tabela zawierająca ceny i liczby zmian pieluszek jednorazowych Tabela 1. Ceny i liczby zmian pieluszek jednorazowych.

Wykres przedstawiający porównanie kosztów pieluchowania jednego dziecka pieluszkami jednorazowymi i wielorazowymi Wykres 1. Porównanie kosztów pieluchowania jednego dziecka pieluszkami jednorazowymi i wielorazowymi.

Kolorowe punkty to poszczególne wyniki różnych rodzajów pieluchowania. Umieściłam je na wykresie, by była możliwość określenia wartości ekstremalnych (np. Dada i Bambiboo lub rozmiarowe AIO).
Białe "słupki" to widełki kosztów dla danego sposobu pieluchowania. Im słupek jest grubszy, tym więcej możliwych scenariuszy pieluchowania dla danego kosztu.
Trzy ostatnie słupki "wielorazowe po sprzedaży" to koszty pieluchowania wielorazowego z założeniem, że po odpieluchowaniu sprzedamy wyprawkę za 40-60% ceny oryginalnej (40% - pranie codzienne, 50% - pranie co drugi dzień, 60% - pranie co trzeci dzień).
Dla każdego rodzaju pieluchowania policzyłam okresy pieluchowania 2, 2,5 i 3 lata, które wpływają na liczbę jednorazówek i koszty prania. Stwierdziłam, że nie rozdzielę kosztów ze względu na okresy pieluchowania, bo mi się nie chciało bo trudno zaplanować, kiedy dziecko przestanie nosić pieluchy.

Wykres przedstawiający porównanie kosztów pieluchowania dwójki dzieci pieluszkami jednorazowymi i wielorazowymi Wykres 2. Porównanie kosztów pieluchowania dwójki dzieci pieluszkami jednorazowymi i wielorazowymi (dla dzieci pieluchowanych mniej więcej osobno, tj. korzystających z tej samej wyprawki pieluch wielorazowych).

Jak wyżej, różnica taka, że mamy 2x koszt jednorazówek i 2x koszt prania.
Trzy ostatnie słupki "wielorazowe po sprzedaży" to koszty pieluchowania wielorazowego z założeniem, że po odpieluchowaniu sprzedamy wyprawkę za 28-52% ceny oryginalnej (28% - pranie codzienne, 40% - pranie co drugi dzień, 52% - pranie co trzeci dzień).

Ogólnie z tych wyliczeń wynika, że pieluchowanie wielorazowe jest tańsze niż jednorazowe, choć jest dużo zmiennych (ceny wody, prądu, proszku do prania, wielkość i rodzaj wyprawki, okres pieluchowania itp.) - np. jednorazówki mogą wyjść taniej w porównaniu z rozmiarowymi AIO, którego nie sprzedamy i nie użyjemy przy kolejnym dziecku (te czerwone kropki, które wyciągają widełki kosztów wielorazówek do góry, to właśnie rozmiarowe AIO). Koszty wielorazówek można też zmniejszyć, kupując używane pieluszki (ja w ten sposób zaoszczędziłam prawie 30% na wyprawce); kosztu jednorazówek nie da się już znacząco zmniejszyć. Dodatkowo, po sprzedaży pieluszek wielorazowych możemy wyjść na podobny koszt niezależnie od początkowej inwestycji - jeśli kupimy więcej pieluszek, będziemy je używać w większej rotacji i z powodu lepszego stanu będziemy je mogli sprzedać za lepszą cenę.

Prześlij komentarz

Copyright © Blanka pisze. Designed by OddThemes